THE LOCAL (Stockholm, Sweden) 03 July 08 Snakes invade Stockholm preschool
Officials at the Vinbäret preschool in Sollentuna north of Stockholm were dismayed to discover the grounds were crawling with snakes.
Both adders and grass snakes had taken up residence in a toy storage area, in the school yard, and in the walls of the building.
So far snake removal expert Thomas Tunmark has found more than 20 snakes, writes the Aftonbladet newspaper.
The reptiles have survived in part by munching on toads in the preschool’s basement.
Adder bites can be fatal for small children, while grass snakes increase the risk of spreading salmonella.
The children have been temporarily relocated to another preschool, although the event seems to have left its mark on some of the kids
“The children are afraid of the snakes, despite our efforts to be neutral in front of the children and not create some sort of snake hysteria,” said Carl Theen, father of two children who attend the preschool.
http://www.thelocal.se/12808/20080703/

EXPRESSEN (Stockholm, Sweden) 03 July 08 Kryllade av ormar på dagis i Sollentuna (Josefine Elfström)
Elva snokar låg och myste och la ägg på förskolan Vinbäret i Sollentuna.
När ormsaneraren Thomas Tunmark kom dit upptäckte han att det även fanns huggormar på gården.
- Huggormar är giftigare än vad folk tror, säger han.
Det var ingen trevlig överraskning som mötte personalen på förskolan Vinbäret i Sollentuna för ett par veckor sedan.
Elva snokar hade byggt in sig i förrådets ytterpanel. Där levde de på paddor och hade det skönt. Men det var inte det enda som fanns på förskolans gård.
- När jag kom dit hittade jag även en huggorm, säger Thomas Tunmark, ormsanerare.
”Kasta dig till sjukhus”
Enligt Tunmark är huggormar betydligt farligare än vad många tror.
- Räknar man giftet droppe för droppe så ligger huggormen på plats 15-20 över de giftigaste ormarna i världen, säger han.
Blir man biten av en huggorm ska man genast åka in till sjukhus.
- Jag brukar säga: Inga MBL-förhandlingar, det är bara att kasta sig till sjukhuset så fort som det går, säger Tunmark.
Huggormsbett är ungefär lika farligt för barn som för vuxna. Mycket beror på var bettet är och hur känslig man är.
- Kommer giftet direkt ut i blodomloppet kan både vuxna och barn svimma. Det farliga med barn som blir stuckna är att de kanske gråter men så tror föräldrarna att de stuckit sig på en rosenbuske eller något annat, och åker därför inte till sjukhus förrän det gått för lång tid, säger han.
Barnen evakuerade
Thomas Tunmark håller på att sanera förskolan för fullt. De ormar han hittar försöker han placera ut på bra ställen i skogen där de kan överleva.
-Jag dödar dem endast om de är skadade.
Barnen har evakuerats till andra förskolor och först efter sommaren kommer verksamheten öppna upp igen.
- Läget är lugnt, ingen blev skadad. säger Marita Andersson, vd för Inspira förskolor.
http://stockholm.expressen.se/nyheter/1.1218904/kryllade-av-ormar-pa-dagis-i-sollentuna