THE LOCAL (Stockholm, Sweden) 04 October 13 Police find crocodile in Swede's greenhouse
Police carrying out a raid in southern Sweden were surprised to discover a two-metre long crocodile living in a residential greenhouse in Malmö.
The police were carrying out a raid on a house in Malmö where the owner was suspected of receiving stolen goods. But it wasn't until officers reached the homeowner's greenhouse that the unusual haul was uncovered.
A two-metre long crocodile, alive and apparently well, was found inside the greenhouse. While police were unable or perhaps unwilling to remove the giant reptile, expert veterinarians were called in to assess the situation.
It remains unclear how exactly the crocodile came to be living in a Swedish greenhouse, but the wife of the homeowner said her husband had received the croc as a gift.
"My husband has had the crocodile for at least ten years. Myself, I would have preferred to use the greenhouse for something else," she told the Sydsvenskan newspaper.
Experts who have seen police pictures of the crocodile told the paper they are almost certain it is a Nile Crocodile.
The 40-year-old homeowner, who was keeping the crocodile as a pet, has since been detained by police, who also found a dead crocodile frozen in a freezer on the property.
Animal experts, meanwhile, are trying to figure out what to do with the toothy tyrant once it has been confiscated.
"Every confiscated animal gets inspected by vets, who then make a decision about the animal's condition," explained animal inspector Paula Hultgren to the paper.
"We haven't been able to find any zoos in Sweden that have Nile crocodiles, but there are some in Europe that house this species."
When not in Swedish greenhouses, the Nile crocodile is most usually found in sub-Saharan Africa, where it can grow to be up to six metres long. The species, which has been listed by animal protection agency CITES as "threatened with extinction", is the second largest reptile in the world after the saltwater crocodile.
http://www.thelocal.se/50594/20131004/

SYDSVENSKAN (Malmö, Sweden) 04 October 13 Krokodilen har lämnat växthuset (Yvonne Johansson, Sarah Nylund, Olof Westerberg)
Malmö.Invirad i en filt lämnade den numera kända nilkrokodilen sitt växthus i utkanten av Malmö klockan 18.30 på fredagskvällen.
Sydsvenskan avslöjade på fredagen att en två meter lång nilkrokodil sedan ett drygt decennium bor i ett växthus i Malmös utkanter.
Nyheten har fått stor spridning - och satt igång intensivt myndighetsarbete.
Vid lunchtid på fredagen beslutade djurskyddet vid länsstyrelsen i Skåne att nilkrokodilen ska omhändertas. Djuret anses vara utsatt för lidande, med risk för kläm- och skärskador. Efter beslutet är krokodilen polisens egendom.
– Den har haft det för trångt och kallt och saknat vatten att simma och gömma sig i, säger Paula Hultgren på länsstyrelsen.
Krokodilägaren, som sitter häktad misstänkt för häleri, ska genom polisen delges beslutet.
– Han har möjligheter att yttra sig över överklaga, säger Paula Hultgren.
Under fredagen raggade länsstyrelsen aktivt en tillfällig bostad till jättereptilen.
Vid 18.30-tiden på fredagskvällen hämtades krokodilen av en ambulans och fördes därefter till okänd plats. Polisen fanns med för att hålla eventuella obehöriga borta.
Hur gick det till?
– Det var helt odramatiskt, två, tre djurvårdare bar ut den invirad i en filt, säger Lotta Svensson, yttre befäl som övervakade hämtningen.
Vart förs den nu, när ni tar över ansvaret?
– Det vet jag inte, jag hoppas inte den hamnar i vårt lunchrum, säger hon.
Det har den inte, förtydligar länsveterinär Ann Sjöholm, senare på fredagskvällen. Polismyndigheten har ansvaret för omhändertagandet men lejer ut det någon som kan ta hand om djuret.
– Vi berättar aldrig vart omhändertagna djur förs, men den finns ju inte hos våra uniformerade kollegor, säger Ann Sjöholm.
Under fredagen gav jordbruksverket dispens på ytkravet för en krokodil av den storleken. Krokodilen från östra Malmö har därmed fått ett tillfälligt boende för de närmaste veckorna. Sedan tas ett nytt beslut.
– När man omhändertar djur akut får ägaren en vecka på sig att yttra sig. Sedan tar man ett nytt beslut, säger länsveterinären.
Malmökrokodilen har det senaste decenniet levt i ett trångt växthus. Enligt Jordbruksverkets regler ska en tvåmeterskrokodil ha uppvärmd mark och en damm på 40 kvadratmeter.
http://www.sydsvenskan.se/malmo/krokodilen-har-lamnat-vaxthuset/

SYDSVENSKAN (Malmö, Sweden) 04 October 13 Terrariechef om barnkläderna (Anders Malmström)
Malmö.Stickade kläder för ett spädbarn, hittade terrariets föreståndare Frank Madsen i krokodilernas damm. Än idag vet han inte hur det gick till.
Artiklarna om nilkrokodilen i ett Malmöhem väcker stort intresse. Förutom det ovanliga att hysa en krokodil i ett växthus är det en detalj i sidoartikeln till nyheten som diskuteras flitigt i sociala medier.
– En kväll hittade jag barnkläder i dammen. Ingen har hört av sig och saknat några barn, men jag kände att jag måste göra mig av med krokodilerna, sa Frank Madsen, föreståndare på terrariet i Folkets park, om två andra nilkrokodiler som ett tag levde där.
Dagen efter uttalandet berättar han att fyndet i dammen gjorde han en kväll när terrariet skulle stänga. I den 1,7 meter långa fanns en lucka som skulle säkras. Det var då han såg barnkläderna.
– Luckan var stängd men i vattnet låg små stickade strumpor och byxor och flöt. Men som sagt, det är ingen som frågat efter något dem eller något saknat barn.
Vad tror du kan ha hänt?
– Jag tror att krokodilen hade hoppat upp och tagit en plastpåse med kläderna, men någon påse hittade jag inte – bara kläderna. Kanske hade någon lagt påsen ovanpå väggen och tyckte det var så pinsamt att de inte berättade om det för oss.
Det förekom också att föräldrar ställde sina barn ovanpå glasväggen men han känner inte till att det skedde någon olycka.
Nilkrokodilerna var inga gosedjur. Eftersom terrariet inte ville att de skulle bli för stora – normal vuxenlängd är sex meter – höll personalen igen med utfordringen.
– De var alltid hungriga. Öppnade jag luckan kunde jag se hur någon krokodil sjönk under ytan och sprang på botten emot mig- Men jag hann alltid stänga luckan först.
1994 var det nog. Krokodilerna blev för stora och fördes till Kolmården, som sedan sålde dem till nystartade Halmstad tropikcenter. När det stängde 2009 flyttade krokodilerna till Paris.
När det gäller den påträffade krokodilen i växthuset funderar Frank Madsen på ett besök han fick för tio år sedan.
– Det kom in en man till mig och berättade att han hade tre nilkrokodiler. Det var inget erbjudande om att vi skulle köpa dem. Min enda respons var att jag undrade hur han skulle lösa det.
Till alla som undrar över säkerhetstänk i samband med att man tittar på krokodiler har Frank Madsen ett handfast råd:
– Man ska hålla fingrarna väck. Det är inga djur som hyser några känslor. När de slår till går det blixtsnabbt.
http://www.sydsvenskan.se/malmo/terrariechef-om-barnkladerna/