some photo's of your own Ahaetulla prasina would be nice!
or care sheets, every thing of this snake would be very welkom!
greetings, marcel
The Netherlands (Europe)
Welcome to kingsnake.com's message board system. Here you may share and discuss information with others about your favorite reptile and amphibian related topics such as care and feeding, caging requirements, permits and licenses, and more. Launched in 1997, the kingsnake.com message board system is one of the oldest and largest systems on the internet.
some photo's of your own Ahaetulla prasina would be nice!
or care sheets, every thing of this snake would be very welkom!
greetings, marcel
The Netherlands (Europe)
Hey marcel,
it's easier for me to talk Dutch 
Jij hier? Deze week komen mijn foto's op het forum.
Hier op dit forum gaat het ook niet echt ergens over he.
grt
Giel (The Netherlands)
nou voorruit!
als het maar veeeeeel foto's zyn!! LOL
gr. marcel

I have some info in the form of e-mails i sent to people whom requested info on prasina's. I have a dutch and english letters. These can function as a kind of caresheet.
dutch:
Ik vind het leuk te horen dat je interesse hebt in deze soort. Ik moet zeggen dat ik ook niet echt een expert ben in het houden van prasina's, maar bij mij gedijen ze wel goed. Ik heb zeg 3/4 jaar geleden een trio gekocht op een beurs, omdat ik ze zo mooi vond, maar wist ook helemaal niets over de dieren. 1 van de vrouwen ging in dezelfde week na aanschaf al dood. Ze was zeer ondervoed en uitgedroogd, dat had ik op de beurs al gezien, maar besloot mijn best te doen om het diertje te redden, maar helaas. Het overgebleven paartje bleef leven en doet het zeer goed.
Het grootste probleem met het houden en verzorgen van deze soort is de voedsel voorziening. Ze eten alleen gekkotjes (tjiktjaks) andere voedsel dieren zoals kikkertjes zullen ook wel gegeten worden, maar dat heb ik niet geprobeerd. Midden in de winter heb je niet veel kikkers. Je zal dus deze hagedissen moeten kopen. Dit kan zeer duur zijn!!! Toen ik ze net had heb ik voor rond de 100 euro gekkotjes gekocht.....duurder dan de slangen zelf!! Nu kan ik ze via een reptielen zaak goedkoper krijgen. Ik koop dan alleen de gekkotjes zonder staartjes...zijn dan niet meer geschikt voor terrariastiek. Deze gekko's eten dan weer grote hoeveelheden krekels. Al met al zal de grootste kosten post de voedseldieren worden. Muizen worden naar mijn mening niet genomen door wildvang dieren, maar het valt wel te proberen. Je moet dan hele jonge muisjes hebben (springers). De vrouw van deze soort is bijna 3 keer zo groot als de man en eet per week 2 tot 3 gekko's (afhankelijk van de maat) en de man 1 tot 2.
Let op ze zijn visuele gebaseerde jagers en eten alleen levend bewegend voedsel. Maak dus niet de voedsel dieren dood, want dan worden ze niet gegeten. Laat de voedsel dieren gewoon los in de bak.
De dieren hebben een grote bak nodig met veel beplanting. Ik heb ze in een houten bak van 70 x 70 x 140 (cm) : l x b x h. Het is een heel schichtige slang en schrikken dus heel snel. De houten bak is alleen aan de voorkant voorzien van glas, zodat de dieren niet snel schrikken van de omgeving. Deze wordt verwarmd met een IR lamp van 150 W gekoppeld aan een thermostaat. De temperatuur in de bak is tussen de 26-30 graden. Lucht wordt gecirculeerd door een pc ven.
Als verlichting gebruik ik een UV lamp. Het zijn dagactieve dieren en hebben naar mijn mening UV licht nodig. Sterker nog!!.. een week nadat ik UV licht ging gebruiken gingen het koppel paren.
Ik sproei de bak regelmatig om de vochtigheid hoog te houden. Vele planten zorgen ook voor verhoogde vochtigheid, maar dat is niet genoeg. Ik heb zelf ook al problemen gehad met de vervelling van de dieren. Ik denk dat ze ongeveer 80% luchtvochtigheid nodig hebben voor een juiste vervelling.
Ik zou de bak zo inrichten dat je hem snel kunt sluiten. De dieren zijn zeer snel en vluchten als ze de kans krijgen. Laat ze niet onsnappen, want dan ben je ze kwijt!
Als je de voedsel voorziening in orde hebt en een grote bak met beplanting, dan moet de verzorging niet echt een probleem zijn. Let wel dat deze dieren zeer zelden gekweekt worden en de dieren die aangeboden worden allen wildvang zijn. Ze kunnen dus parasieten hebben. Die van mij hadden heel veel mijt die mijn hele slangen ruimte heeft besmet. Ik ben gelukkig net van die mijt af. Ze kunnen ook inwendige parasieten hebben, die je moet behandelen. Die van mij waren gelukkig gezond. Verder moet je dieren zo minimaal mogelijk storen. Ze zijn zeer stress gevoelig zodat je ze gewoon met rust moet laten. De dieren zijn zelf zeer nieuwsgierig en als je rustig voor de bak gaat zitten komen ze kijken wat je aan het doen bent. Echt een mooi gezicht.
Wat betreft nakweek. Ik verwacht eind juli nakweek, ze zijn levend barend. Dit is de eerste keer en ik hoop dat ik de jongen in leven kan houden. Het schijnt heel erg moeilijk te zijn de jongen aan het eten te krijgen. De jongen schijnen guppies uit het water te vangen...maar dat moet ik ook nog afwachten.
Verder zijn er nog enkele sites waar info staat zoals,
http://members.telering.at/sommerauer/trugnatt/index.htm site van een Oostenrijker Helmut Sommerauer.
http://www.geocities.com/ahaetullavineyard/frames.htm site over ahaetulla, maar weinig over prasina’s, maar wel nuttige info te vinden.
Ik hoop je hierbij wat te hebben geholpen.
English:
Well where can I start...
I to obtained wildcaight animals and as you may know. One large female died short after. If the animals are not ill to start with they aclimatize quit easily. They are also quit easy to keep, except for the feeding needs that is. Lizards in the Netherlands are quit expensive and not always available.
Make sure that your animal is also drinking well. At first I gave my animals a good misting every day...even though they seem to hate it. The first couple of days they drank the drops of the plants and themselves. The second week I they had no problems drinking from a waterbowl.
The enclosure seems to be fine for a single animal. Keep it very moist(at shedding) and at a temp of around 28-29 C.
I keep mine fairly dry and increase misting when shedding. Further I use UV lighting. Its a day-active animal so in my opinion they need it to thrive!! Some ofcoarse will disagree...
A week after I placed the UV they mated and gave me three large healthy babies. They are doing well, but I am forced to force feed them for I cannot get baby gekko's. Now they need only assist feeding. I place a pinky in the mouth and they swallow on their own now...so captive bred can be switched to mice.
The adult pair I keep in a well (live)planted enclosure of 70x70x120cm : lxwxh. Live plants increase humidity and in my opinion look better.
They do fine in here. They use relatively little room and rarely cruise around. So smaller could be good to. Be aware that the female is much larger than the male. The female I have now is aprrox 2 meters so 6 feet in length. The female which died was even bigger (2.5m)
I feed the adult male one gekko a week and the female two large gekko's, because she is twice as big. They also feed on frogs. Which is an option in the summer. Toads are poisonous so dont feed those.
I think those are the most important facts to know.
Oja about parasites. The ones I had where infected with mites. They infected my whole collection so keep your male in quarrentine for at least three weeks.
Mine didn't have any other bugs, but you should keep a close eye on your male anyway. If you suspect something, have it checked out by a vet or fellow hobbyist with experience with parasites.
If you anymore specific Q's feel free to ask. I may be able to answer them.
Good luck and congrats with one of world's most beautifull snakes.
Peter Jan kwakernaak.
for pics check out:
http://gallery.python.bogusz.org/babyprasina
http://gallery.python.bogusz.org/Prasina-feeding
All the prasina's on this site are mine.
The only thing to add is that I have succesfully bred them and Iam now raising collecting info on raising the young. I have already posted some info.
anyway I hope to have given the reader sufficient data, but specific Q's are always welcome.
greatings,
Peter Jan Kwakernaak
The Netherlands, Den Haag
ik wist niet dat jy ook een hollander was haha grappig!
he harstikke bedankt he!
marcel
just could not resist to add some pics.
The mating process:

some other nice shots:

n/p
Help, tips & resources quick links
Manage your user and advertising accounts
Advertising and services purchase quick links