{Wes note: There are two photos of the python at the Norwegian language press URL}
AFTENPOSTEN (Norway) 01 July 05 Python beheaded - Sandnes woman Anne-Grethe Lagerren got the shock of her life when she found what was apparently a king python under her sofa.
The woman was doing her Thursday evening vacuuming when she saw a snake's tail sticking out from under her living room sofa.
"I screamed and ran into the kitchen but my husband said I should calm down. Easier said than done, I am still shaken," Lagergren told newspaper Stavanger Aftenblad.
Her husband Leif tried to get the snake out with a broom but decided it was wiser to call police.
"I couldn't believe my eyes, it was as thick as a man's arm," Leif Lagergren said.
Police called a security firm but before they arrived the couple found out that the snake belonged to the son of a neighbor.
The snake, which entered the Lagergren home through a veranda door, had been missing for two weeks but none of the neighbors had been notified.
The snake owner's father arrived and decided not to wait, pulling the snake out from under the sofa and cutting its head off.
Leif Lagergren said that he wanted to file charges since the snake had been at large without any of the other neighborhood residents being informed.
Dagfinn Berg of Falken Security said he thought the animal was a king python.
"We've had a few of those before, but this is the biggest one I've seen," Berg said
http://www.aftenposten.no/english/local/article1072384.ece
STAVANGER AFTENBLAD (Norway) 01 July 05 Fant pytonslange under sofaen - Anne-Grethe Lagergren fikk sitt livs sjokk da hun så en tykk slange under sofaen hjemme i sin egen stue. (Leif Tore Sædberg)
Photo: Pyton: Leif Lagergren og Dagfinn Berg fra Falken studerer inntrengeren som ble oppdaget i Lagergrens stue.
Hun var i gang med støvsugingen i går kveld da hun så halen på en slange stikke ut under sofaen.
- Jeg hylte og sprang ut på kjøkkenet, men mannen min sa jeg skulle ta det med ro. Det er lettere sagt enn gjort. Jeg er helt skjelven ennå, forteller Lagergren.
Da mannen kom inn i stuen så han at slangen var mye større enn de som naturlig hører hjemme i Norge, nærmere to meter lang.
- Jeg trodde ikke det jeg så, den var tykk som armen på en mann, sier Leif Lagergren.
Han brukte langkosten på slangen, men fant raskt ut at det var bedre å kontakte politiet.
Politiet kontaktet så Falken, men før de kom fram hadde ekteparet funnet ut at slangen tilhørte sønnen til en av naboene. Disse hadde savnet husdyret i to uker, men ikke varslet naboene. Slangen har så sett sitt snitt og kommet inn gjennom familien Lagergrens åpne verandadør.
Nå gjorde faren til slangeeieren kort prosess, dro slangen fram fra under sofaen og skar hodet av den.
Lagergren kommer likevel til å anmelde forholdet. Han er provosert over at naboene har latt slangen forbli på frifot i nabolaget uten å si fra til naboene.
- Jeg tror det er en kongepyton, sier Dagfinn Berg fra Falken.
- Vi har hatt et par slike før, men dette er den største jeg har sett, sier han.
http://web3.aftenbladet.no/lokalt/article205882.ece